Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.10.2010 19:33 - В памет на поета Жеко Христов
Автор: chergligan Категория: Изкуство   
Прочетен: 6073 Коментари: 16 Гласове:
12


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
    Жеко Христов е роден през 1935 г. в село Тракия, Ст.Загорско.
    Почина през 2003 година в Стара Загора.
    Ето няколко негови стихове.


                                ***

                 Най-малко съм писал за тези,
                 които най-много обичам.

                 Мълчал съм над скъпи ковчези...

                 Оставал съм после самичък,
                 приклещил главата си с длани -
                 изгубил
                 представа за време.

                 О, лесно за чуждите рани
                 се пишат големи поеми.



                   ОБЯСНЯВАМ ТЪГАТА СИ

                Внезапрна и мъчителна тъга.
                Тя може би е вкоренена в мене
                Не съм я викал никога...Сега
                например, ето го дръвче зелено -
                лъщят и пеят младите листа...
                Не знам дали ги чувате,
                но някой ден ще дойде есента
                и те ще затъгуват...

                Но някй ден- далечен...Не сега.
                Дръвчето ще замята голо върше...

                Ах, знам ли, може би това
                по-бързо в мене се извършва.



                      ЖИТЕЛ НА НОЩТА

                Все недовършени къщи сънувам,
                а майсторът все съм им аз...
                Събуждам се - прашни сандали обувам
                и тръгвам, и търся ... оставам без глас.

                Но няма ги къщите, няма ме мене...
                По-друг съм в съня си , по-друг -
                и къщите други...С очи замъглени
                в нощта се завръщам. Не ща да съм тук.



                            АНТОНИЯ

                  Зюмбюлена клонка се кърши
                   под капчица
                   бяла роса.

                   Антония, детството свърши.
                   Чета го по твойта коса,
                    по удара на двете ни чаши,
                    поставени чинно 

                     до хляба и бучката сол
                     във дългите вечери наши.
                     И по разстоянието го чета -
                     от твоя до моя стол,

                     от твойто до мойто чело
                     и по песента
                     на нашето легло...
                     Антония, детството свърши.

                     Под капчица          
                     бяла роса
                     зюмбюлена клонка се кърши.



                              КНИГИ

                      Отдалечих те,
                      за да ги създам
      
                       Сега ела и скъсай
                       жалките ми книги!

                       Не са ми те донесли
                       и половината от радостта
                       на твоята усмивка,

                       под чиято светлина
                       сърцето си окъсано закърпвах...



Гласувай:
12



1. smile999 - Сега го откривам и съм страшно вп...
22.10.2010 20:04
Сега го откривам и съм страшно впечатлена!Благодаря ти, че ми показа пътеката към този прекрасен поет!Виж какво откривам!
http://www.rodina-bg.org/index.php?option=com_hotproperty&task=viewagent&id=16&Itemid=99999999
КОГАТО СЯДАМ СТИХОВЕ ДА ПИША

Когато сядам стихове да пиша,
със страх се доближавам
до молива.

Пред чакащата празнота
на листа
сърцето ми се свива.

Нима от мене повече
е знаело сирачето,
когато развълнувано
за първи път до ралото застава
сред нива буренясала.

И плаче, и оре.
И плаче, и засява.

Като мене.
цитирай
2. smile999 - Възхитена съм!
22.10.2010 20:06

НОЩ

Какво е станало с петлите?
Защо не свършва тая нощ?
И тия сенки по стените!
И всяка е надвесен нож!

Не съм храбрец. И листът ми трепери
със недописания още стих...
Омраза ли, любов ли не премерих?
Спасителната дума не открих...

От покрива ми пада керемида.
И кой ли е среднощния ми гост?
Затварям си очите, за да видя,
разбойник ли или Христос?
цитирай
3. slavimirgenchev1953 - Много фин и силен поет едновременно!
22.10.2010 20:18
"Приятелю, защо с такава сопа си дошъл?
Та аз съм се разкрил като зеница!
Ако поискаш,
би могъл
да ме убиеш
даже и с карфица..."

Жеко Христов
цитирай
4. chergligan - Аз цитирах малко, ти си намерила ...
22.10.2010 20:21
Аз цитирах малко, ти си намерила още.
В ГУГЪЛ на името Жеко Христов излизат всичките му 10 стихосбирки и 1 посмъртна
На мен лично този човек ми липсва до болка.
цитирай
5. smile999 - Сигурно липсва и на още много хор...
22.10.2010 20:30
Сигурно липсва и на още много хора!Нека е вечна паметта му и стиховете му да се четат и да останат в класиката на нашата поезия!
цитирай
6. chergligan - "Приятелю, защо с такава сопа ...
22.10.2010 20:30
slavimirgenchev1953 написа:
"Приятелю, защо с такава сопа си дошъл?
Та аз съм се разкрил като зеница!
Ако поискаш,
би могъл
да ме убиеш
даже и с карфица..."

Жеко Христов

Радвам се приятелю, че си открил милия на сърцето ми Жеко Христов!
Бъди здрав!
цитирай
7. chergligan - Сигурно липсва и на още много хор...
22.10.2010 20:35
smile999 написа:
Сигурно липсва и на още много хора!Нека е вечна паметта му и стиховете му да се четат и да останат в класиката на нашата поезия!

Сигурен съм, че щяхте да си допаднете , мила Усмивке.
цитирай
8. yotovava - Благодаря,
22.10.2010 21:55
че ни направи съпричастни.
Валя
цитирай
9. chergligan - Мила Валя, отдавна те зная, отдавна ...
22.10.2010 21:59
Мила Валя,
отдавна те зная, отдавна си с мен.
Позволи ми да те наричам "приятелко"!
цитирай
10. yotovava - Наричай ме, приятелю... :)
23.10.2010 17:07
chergligan написа:
Мила Валя,
отдавна те зная, отдавна си с мен.
Позволи ми да те наричам "приятелко"!

цитирай
11. konstant7 - Благодаря !
08.11.2010 18:23
Прекрасни стихове !
цитирай
12. chergligan - Щастлив съм, че тази поезия те е д...
08.11.2010 20:45
Щастлив съм, че тази поезия те е докоснала.
Бъди жив и здрав!
цитирай
13. priqtel12 - Не бях чела негови стихове.
07.07.2011 15:13
Харесаха ми.....човешки са....докосват душата.
Благодаря!
цитирай
14. chergligan - С неговата смърт светът обедня с ...
08.07.2011 22:13
С неговата смърт светът обедня с нещо, а аз обеднях много.
цитирай
15. priqtel12 - Да, той е бил и твой
09.07.2011 23:45
роднина, както разбрах от летописа, а и приятел вероятно....

Лека нощ!
цитирай
16. dimardesy - chergligan,
23.11.2014 19:15
благодаря за споделеното... на Жеко Христов дължа възпитанието в търпение и труд, първата и необяснима любов към поезията, детските трепети, копнежите, които други никога нямаше да изпитат, бях един от малкото ученици, които посещавахме кръжока му в къщата на Веселин Ханчев... хубави спомени, един прекрасен и благ човек, поклон...
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: chergligan
Категория: Изкуство
Прочетен: 247296
Постинги: 78
Коментари: 312
Гласове: 939
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930